آرشیو اخبار، رویدادها و تازه های فرهنگی و مذهبی سال 1396
روز احسان و نیکوکاری روز احسان و نیکوکاری، روز خیر و برکت فرا رسید. نسیم رحمت خداوند از هر سو به مشام می رسد؛ جسم و جان ما را می نوازد و همه ما را به نکوکاری فرا می خواند، بیایید در این روز با عملی نیک، هر چند اندک، به جمع نیکوکاران بپیوندیم. لب ها پر از لبخند دل ها به هم نزدیک می شوند و شکوفه های مهربانی در قلب ها جوانه می زند. امروز لب ها برای لبخند پر از بهانه اند و بازار محبت گرم است. شاید بتوان با سرمایه احسان و نکوکاری، در این روز، دلی به دست آورد و با دوستی و مهرورزی، بوستان وجود را زینت داد و نهال عشق و خوبی را بار دیگر آبیاری کرد. اجر و مزد انفاق در فرهنگ شکوهمند اسلام، انفاق در راه خدا، از مصادیق احسان شمرده شده و روایات و آیات بسیاری در تأکید آن آمده است. قرآن مجید اجر و مزد انفاق در راه خدا را هفتصد برابر بیشتر می داند. و نیز می فرماید: «اگر چیزی را در راه او انفاق کنید، خداوند عوض آن را می دهد و جای آن را پر می کند و او بهترین روزی دهندگان است.» منفقان رستگارانند قرآن مجید، انفاق در راه خدا و دوری از صفت ناپسندیده بُخل و طمع را، از ویژگی های اخلاقی رستگاران شمرده شده است. در آیه 16 سوره تغابن آمده است: «تا می توانید تقوای الهی پیشه کنید و گوش دهید و اطاعت نمایید و انفاق کنید که برای شما بهتر است و کسانی که از بخل و حرص خویشتن مصون بمانند، رستگارانند.» خداوند اعمال ما را وسیله آزمایش مان ذکر می کند و ضمن توصیه به انفاق، ما را از پاداش عظیم آن با خبر می نماید و حفظ وجودمان را از بخل سبب رستگاری مان می داند. توشه ای برای سختی ها انفاق عملی است محبوب خداوند و دارای اجر فراوان. انفاق سبب می شود، در هنگام مرگ و در روز قیامت، ترس و اندوه از ما دور شود. هم چنین پاداش احسان، ویژه افراد معین نیست و همه مردمان در برابر انفاقی که می کنند به پاداش عمل خود می رسند. پس انفاق کنیم تا توشه ای نیکو برای لحظات سخت خود پیش فرستیم. انفاق، تجارتی پرسود آیه 29 سوره فاطر، در بیانی بلند، احسان در راه خدا را تجارتی سرشار از سود شمرده شده است: «کسانی که کتاب الهی را تلاوت می کنند و نماز به پا می دارند و از آنچه روزی شان داده ایم، پنهان و آشکار، انفاق می کنند، تجارتی پرسود و بی زیان را امید دارند.» چنین معامله ای با خداوند، بی شک، سودی به عظمت رضوان الهی دربردارد. از حضرت علی علیه السلام هم روایت شده است: «آن کس که با دستی کوتاه ببخشد، از دستی بلند پاداش می گیرد». بنابراین، آنچه در راه خیر انفاق می کنیم، هرچند کم باشد، خداوند از فضل خود بر آن می افزاید و چندین برابر به ما پاداش می دهد. پس تا می توانیم با کالای نیکوکاری با خدا تجارت کنیم که سودی سنگین به دنبال دارد. حضرت علی علیه السلام در این باره نیز فرمودند: «هر گاه تهی دست شدید، با صدقه دادن، با خدا تجارت کنید». و «روزی را با صدقه دادن فرود آورید.» دستگیری در روز جزا حضرت علی علیه السلام در بیان زیبایی می فرمایند: «تا فرصت باقی است، راه توبه باز است. عمل نیکو انجام دهید، پیش از آنکه چراغ عمل، خاموش گردد و فرصت، پایان پذیرد و اجل فرا رسد و در توبه بسته شود». و خداوند مهربان نیز از ما خواسته است: پیش از آنکه مرگمان فرا برسد، از اموال خود در راه خدا انفاق کنیم و اعمالی نیکو برای روزهای سخت مرگ و ناتوانی پیش بفرستیم. چرا که اگر اهل انفاق نباشیم و در دنیا دست نیازمندان را نگیریم، در آخرت نیز کسی از ما دستگیری نمی کند. اخلاص در انفاق از مهمترین شرایط انفاق، «اخلاص» است. یعنی آنچه می بخشیم، باید فقط برای خدا و نیت ما تنها رضایت او باشد. وقتی انفاق می کنیم، نباید از کسی توقع مدح داشته باشیم؛ چراکه اگر این توقع در کار بیاید، انفاق، دیگر در راه خدا نیست و نباید منتظر پاداش و گشایش و آمرزش بود. و چنانچه نیت ما برای خدا خالص باشد، خداوند چنان اجری به ما می دهد که در باورمان نگنجد و هر چه اخلاص بیشتر باشد، شایستگی برای پاداش هم بیشتر می شود. انفاق از مال حلال مالی که در راه خدا انفاق می شود، باید از حلال باشد. اگر مال از حلال نباشد، یعنی شرط انفاق موجود نیست و این عمل از ما پذیرفته نمی شود و ما را سودی نمی بخشد و در حقیقت، از کاری که انجام داده ایم، چیزی به دست نمی آوریم. به دست خدا در قرآن مجید آمده است: «هرگز به حقیقت نیکوکاری نمی رسید، مگر آنکه از آنچه دوست می دارید، انفاق کنید». چون انفاق در راه خداوند است و به دست او می رسد، پسندیده است از بهترین چیزهایی باشد که در اختیار داریم. چیزهایی که شایستگی هدیه کردن به پروردگارمان را داشته باشد. نیازمند واسطه ای جهت خیر و برکت چنانچه خداوند بر ما منت نهد، توفیق انفاق را نصیب ما می کند. مبادا با منت و آزار، عمل نیک خود را فاسد و باطل کنیم و بندگان محبوب و آبرودار خداوند را برنجانیم. باید برای کمک به نیازمندان، راهی در پیش گیریم که آبروی آن ها حفظ شود. در حقیقت، آنان بر ما حق دارند؛ چراکه واسطه ای برای رحمت و خیر و برکت رساندن به ما شده اند. چون ما اندکی از مال بی ارزش دنیا را داده ایم و در برابر، رضای خدا و پاداش فراوان او را به دست آورده ایم. گام اول، احسان با پدر و مادر در اسلام نیکی به پدر و مادر، بسیار سفارش شده است. آنان سرچشمه نیکی و احسان هستند و زلال نیکی از چشمه وجود آنان به دل ما راه یافته است. پس در این روز نیکی کردن را از نیکی به پدر و مادر آغاز کنیم. بیایید امروز که روز احسان و نیکوکاری است، به دیدن آن ها برویم و نیازشان را پیش از آنکه به زبان آورند، برآورده کنیم. بیایید از امروز قدر آن ها را بیشتر بدانیم و برایشان دعا کنیم که «بار خدایا پدر و مادرهای ما را رحمت کن؛ همچنان که در حال طفولیت ما را پروراندند.» احسان به خویشان و همسایگان در اسلام، درباره صله رحم و به جای آوردن حقوق خویشان و نزدیکان سفارش بسیار شده است. در روایات آمده است: هر که صله رحم به جا آورد، خدا او را به رحمت خود وصل می کند و اعمال او را قبول می کند. اگرچه به سلام کردنی و نیکو جواب سلام دادنی باشد. پیامبر عظیم الشأن اسلام نیز در این باره فرموده اند: «برای کسی که صله رحم کند، من ضامنم که خدا او را دوست دارد، روزی اش فراخ، عمرش را زیاد و او را به بهشت وارد کند». همچنین در روایات و احادیث، احسان و نیکی به همسایه و رعایت احوال آنان، تأکید فراوان شده است پیامبر صلی الله علیه و آله در حق همسایه چنین فرمودند: «به درستی که ایمان ندارد، کسی که شب سیر بخوابد و همسایه مسلمانش گرسنه باشد». و حضرت صادق علیه السلام نیز در این باره فرمودند: «صله رحم کردن و با همسایه هانیکویی کردن، خانه ها را آباد و عمرها را زیاد می کند.» احسان به یتیمان در قرآن مجید، درباره حفظ اموال یتیم، محبت نمودن به او و نیز تربیت او سفارش بسیار شده است پس چه نیکوست که در این روز، از احوال یتیمان خبر بگیریم، به آنان مهر بورزیم و از حقوق آنان حمایت کنیم. احسان به مساکین مسکین به کسی گفته می شود که در مرتبه شدیدی از نیازمندی قرار دارد؛ مانند کسی که زمینگیر شده و به فقر و تهی دستی گرفتار گشته و راه در آمدی برای او نیست. قرآن مجید رعایت حال مساکین را واجب دانسته و رسیدگی به امور آنان را جزئی از عبادت حق به حساب آورده و ما را هشدار داده است، چنانچه به اطعام مساکین مبادرت نورزیم، عذاب سختی بر ما مسلط خواهد شد. پس این روز را غنیمت بشماریم و با مال و دارایی خود، هر چند اندک، به یاری مساکین و نیازمندان شتابیم و با حفظ آبرویشان در رفع مشکلات آنان تلاش نماییم. روایات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: ـ زیر بنای اساسی عقل پس از ایمان به خدای تعالی، اظهار محبت نسبت به مردم و رساندن خیر به نیکوکار و [حتی] بدکار است. حضرت علی علیه السلام می فرمایند: ـ بخشش بیش از خویشاوندی محبت می آورد. ـ آنکه پاداش الهی را باور دارد، در بخشش سخاوتمند است. ـ کسی که حاجت برادر مؤمن اش را برآورد، مانند کسی است که همه عمرش را به عبادت گذارنده است. ـ خودت وصی مال خودت باش. امروز به گونه ای عمل کن که دوست داری پس از مرگت عمل کنند. ـ در دنیا جز برای دو کس خیر نیست؛ یکی گناهکاری که با توبه جبران کند و دیگر نیکوکاری که در کارهای نیکو شتاب ورزد. امام صادق علیه السلام : نیکوکاری و حسن خلق خانه ها را آباد کند و بر عمرها بیفزاید. ـ هیچ گناهی بزرگتر از گناه کسی نیست که از احسان به محتاج خودداری کند. ـ بهترین نیکی آن است که به محتاج برسد. ـ بهترین شکل احسان، بخشش بدون انتظار عوض است. ـ هرکس به خاطر احسانش منت گذارد، آن را فاسد کرده است. آیات قرآن ـ همانا نیکی ها، بدی ها را می برد. ـ نیکی کنید که خداوند نیکوکاران را دوست دارد. ـ هر کس کار نیکی به جا آورد، ده برابر آن پاداش دارد. ـ رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است. ـ خداوند با کسانی است که تقوا پیشه کرده و نیکوکارند. ـ در نیکی ها بر یکدیگرند سبقت جویید. منبع: نوشته، صغری ممبینی (https://hawzah.net) (1396/12/01) |
(1396/06/27) |
مرور ديدگاههاي مقام معظم رهبری درباره محرم
حضرت آيتالله العظمی خامنهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي يازدهم مردادماه سال 1368 در ديدار علما وعاظ و ائمه جماعت ـ كه در آستانه فرارسيدن ماه محرم الحرام انجام شد ـ خاطرنشان كردند كه نهضت نظام جمهوري اسلامي يكي از محصولات محرم امام حسين(ع) است. در بخشهايي از بيانات ايشان آمده است: « ... در مورد مسأله محرم و عاشورا بايد بگويم که روح نهضت ما و جهت گيري کلي و پشتوانه پيروزي آن همين توجه به حضرت ابيعبدالله (عليه الصلاة و السلام) و مسايل مربوط به عاشورا بود شايد براي بعضيها اين مسأله قدري ثقيل به نظر برسد ليکن واقعيت همين است هيچ فکري ـ حتي در صورتي که ايمان عميقي هم با آن همراه باشد ـ نميتوانست تودههاي عظيم ميليوني مردم را آنچنان حرکت بدهد که در راه انجام آنچه احساس تکليف ميکردند در انواع فداکاري ذرهيي ترديد نداشته باشند. اساسا ماداميکه ايمان با محبت و عشق عميق و رنگ و بوي پيوند عاطفي همراه نباشد کارايي لازم را ندارد، محبت است که در مقام عمل و تحرک ـ آن هم در حد بالا ـ به ايمان کارايي ميبخشد، بدون محبت نميشد ما نهضت را به پيش ببريم بالاترين عنوان محبت ـ يعني محبت به اهل بيت ـ در تفکر اسلامي در اختيار ماست اوج اين محبت در مسأله کربلا و عاشورا و حفظ يادگارهاي گرانبهاي فداکاري مردان خدا در آن روز است که براي تاريخ و فرهنگ تشيع به يادگار گذاشته شده است. در آن روزهايي که مسايل اسلامي با ديدهاي نو مطرح ميشد و جاذبههاي خوبي هم داشت و براي کساني که با دين و اسلام سر و کار زيادي نداشتند موضوع مبارکي هم بود و گرايشهاي نو در تفکر اسلامي چيز بدي نبود ـ بلکه براي عالم اسلام و به خصوص قشر جوان ذخيره محسوب ميشد ـ يک گرايش شبه روشنفکرانه بهوجود آمده بود که ما بياييم مسايل ايماني و اعتقادي اسلام را از مسايل عاطفي و احساسي ـ از جمله مسايل مربوط به عاشورا و روضهخوانيها و گريه ـ جدا کنيم شايد بسياري در آن روزها بودند که با توجه به اينکه در ماجراي ذکر عاشورا و روايت فداکاري اباعبدالله (عليه الصلاة و السلام) چيزهايي وارد شده بود و احيانا به شکلهاي تحريفآميزي بيان ميشد اين حرف برايشان مطلوب و شيرين بود و اين گرايش رشد ميکرد ليکن در صحنه عمل ما بوضوح ديديم که تا وقتي اين مسأله از طرف امام بزرگوارمان به صورت رسمي و علني و در چارچوب قضاياي عاشورا مطرح نشد هيچ کار جدي و واقعي انجام نگرفت در دو فصل امام(ره) مسأله نهضت را به مسأله عاشورا گره زدند. يکي در فصل اول نهضت ـ يعني روزهاي محرم سال 42 ـ که تريبون بيان مسايل نهضت حسينيهها و مجالس روضهخواني و هيئات سينهزني و روضه روضهخوانها و ذکر مصيبت گويندگان مذهبي شد و ديگري فصل آخر نهضت ـ يعني محرم سال 57 ـ بود که امام(ره) اعلام فرمودند "ماه محرم گرامي و بزرگ داشته بشود و مردم مجالس برپا کنند" ايشان عنوان اين ماه را ماه پيروزي خون بر شمشير قرار دادند و مجددا همان طوفان عظيم عمومي و مردمي به وجود آمد يعني ماجراي نهضت که روح و جهت حسيني داشت با ماجراي ذکر مصيبت حسيني و ياد امام حسين(ع) گره خورد اين در مقام عمل بود در مقام تبليغ و واقع و ثبوت هم که مطلب روشن است. حرکت امام حسين(ع) براي اقامه حق و عدل بود "انما خرجت لطلبالاصلاح في امه جدي اريد ان امر بالمعروف وانهي عنالمنکر " در زيارت اربعين که يکي از بهترين زيارات است ميخوانيم "و منح النصح و بذل مهجته فيک ليستنقذ عبادک من الجهالة و حيرة الضلالة" آن حضرت در بين راه حديث معروفي را که از پيامبر(ص) نقل کردهاند بيان ميفرمايند "ايهاالناس ان رسولالله صليالله عليه و اله و سلم قال من رأي سلطانا جائرا مستحلا لحرمالله ناکثا لعهدالله مخالفا لسنه رسولالله صليالله عليه و آله و سلم يعمل في عبادالله بالاثم والعدوان فلم يغير عليه بفعل و لاقول کان حقا عليالله ان يدخله مدخله". تمام آثار و گفتار آن بزرگوار و نيز گفتاري که درباره آن بزرگوار از معصومين رسيده است اين مطلب را روشن ميکند که غرض اقامه حق و عدل و دين خدا و ايجاد حاکميت شريعت و برهم زدن بنيان ظلم و جور و طغيان بوده است غرض ادامه راه پيامبر اکرم(ص) و ديگر پيامبران بوده است که "يا وارث ادم صفوة الله يا وارث نوح نبيالله " و معلوم است که پيامبران هم براي چه آمدند "ليقومالناس بالقسط" اقامه قسط و حق و ايجاد حکومت و نظام اسلامي آنچه که نهضت ما را جهت ميداد و امروز هم بايد بدهد دقيقا همان چيزي است که حسينبن علي(عليهالسلام) در راه آن قيام کرد. ما امروز براي شهداي خود که در جبهههاي گوناگون و در راه اين نظام و حفظ آن به شهادت ميرسند با معرفت عزاداري ميکنيم آن شهيد و جواني که يا در جنگ تحميلي و يا در برخورد با انواع و اقسام دشمنان و منافقان و کفار به شهادت رسيده هيچ شبههيي براي مردم ما وجود ندارد که اين شهيد شهيد راه همين نظام است و براي نگهداشتن و محکم کردن ستونهاي همين نظام و انقلاب به شهادت رسيده است در حالي که وضع شهداي امروز با شهداي کربلا که در تنهايي و غربت کامل قيام کردند و هيچکس آنها را به پيمودن اين راه تشويق نکرد بلکه همه مردم و بزرگان وجوه اسلام آنها را منع ميکردند متفاوت است در عين حال ايمان و عشقشان آنچنان لبريز بود که رفتند و غريبانه و مظلومانه و تنها به شهادت رسيدند وضع شهداي کربلا با شهدايي که تمام دستگاههاي تبليغي و مشوقهاي جامعه به آنها ميگويد برويد و آنها هم ميروند و به شهادت ميرسند فرق دارد البته اين شهيد شهيد والامقامي است اما او چيز ديگري است. ما که امروز اين نظام اسلامي را لمس ميکنيم و برکات آن را از نزديک ميبينيم بيشتر از اسلاف خود قدر نهضت حسيني(عليهالسلام) و معناي آن را درک ميکنيم و بايد بکنيم آن بزرگوار براي چنين چيزي حرکت کرد آن بزرگوار براي همين قيام کرد که رژيمهاي فاسد و مخرب انسان و دين و ويرانگر صلاح در جامعه نباشند و نظام اسلامي و الهي و انساني و مبني بر صلاح در جامعه استقرار پيدا کند البته اگر آن نظام در زمان آن بزرگوار و يا در زمان ائمه بعدي(عليهمالسلام) ـ که معصومند و به منبع وحي متصلند ـ تحقق پيدا ميکرد و آنها در رأس آن نظام قرار ميگرفتند طبيعي است که وضعشان با ما متفاوت بود در عين حال هيکل و هندسه قضيه يکي است و آنها هم براي همينطور نظامي حرکت ميکردند حالا اين يک بحث طولاني است که نميخواهم در اينجا وارد آن بشوم که آيا ائمه(عليهمالسلام) براي ايجاد نظام اسلامي عزم جدي داشتند يا کار آنها صرفا به عنوان سرمشق بود. آنچه که از روايات مربوط به زندگي ائمه(عليهمالسلام) بهدست ميآيد و شواهد زيادي بر آن وجود دارد اين است که ائمه(عليهمالسلام) جدا ميخواستند نظام اسلامي به وجود آورند اين کار ـ آن طور که تصور ميشود ـ با علم و معرفت امام منافات ندارد آنها واقعا ميخواستند نظام الهي برقرار کنند اگر برقرار ميکردند تقدير الهي همان بود تقدير الهي و اندازهگيريها در علم پروردگار با شرايط گوناگون اختلاف پيدا ميکند که حالا اين موضوع را بحث نميکنيم اجمالا در اينکه حرکت آنها براي اين مقصود بوده است شکي نيست ما امروز به برکت آن نهضت و حفظ فرهنگ و روحيه آن نهضت در جامعه خودمان اين نظام را بهوجودآوردهايم اگر در جامعه ما عشق به امام حسين(ع) و ياد او و ذکر مصايب و حوادث عاشورا معمول و رايج نبود معلوم نبود که نهضت با اين فاصله زماني و با اين کيفيتي که پيروز شد به پيروزي ميرسيد اين عامل فوقالعاده مؤثري در پيروزي نهضت بود و امام بزرگوار ما در راه همان هدفي که حسينبن علي(عليهالسلام) قيام کرده بودند از اين عامل حداکثر استفاده را کردند امام(ره) با ظرافت آن تصور غلط روشنفکرمابانه قبل از پيروزي انقلاب را که در برههيي از زمان رايج بود از بين بردند ايشان جهتگيري سياسي مترقي انقلابي را با جهتگيري عاطفي در قضيه عاشورا پيوند و گره زدند و روضهخواني و ذکر مصيبت را احيا کردند و فهماندند که اين يک کار زايد و تجملاتي و قديمي و منسوخ در جامعه ما نيست بلکه لازم است و ياد امام حسين و ذکر مصيبت و بيان فضايل آن بزرگوار ـ چه به صورت روضهخواني و چه به شکل مراسم عزاداري گوناگون ـ بايد به شکل رايج و معمول و گريهآور و عاطفهبرانگيز و تکاندهنده دلها در بين مردم ما باشد و از آنچه که هست قويتر هم بشود ايشان بارها بر اين مطلب تأکيد ميکردند و عملا هم خودشان وارد ميشدند ما در آستانه محرم انقلاب و محرم امام حسين(ع) که يکي از محصولات آن نهضت نظام جمهوري اسلامي است قرار داريم محرم دوران انقلاب با محرمهاي قبل از انقلاب و دوران عمر ما و قبل از ما متفاوت است اين محرمها محرمهايي است که در آن معنا و روح و جهتگيري واضح و محسوس است ما نتايج محرم را در زندگي خود ميبينيم حکومت و حاکميت و اعلاي کلمه اسلام و ايجاد اميد به برکت اسلام در دل مستضعفان عالم آثار محرم است ما در دوران خود محرم را با محصول آن يکجا داريم با اين محرم بايستي چگونه رفتار کنيم.» منبع: ایسنا (1396/06/18) |
برای شروع سال تحصیلی فرزندانمان چه کنیم؟
ماه مهر که فرا می رسد، فصل پاییز آغاز می شود. برگ های درختان که
شروع به ریزش می کنند، شکوفه های لبخند کودکان، یکی یکی گل می
دهند. در فضای کلاس ها. تخته سیاه ها، چشم انتظارند تا دوباره
سراپا پر شوند از عطر لبخندهای هم شاگردی ها. کلمات مهربان، بی
تابند تا دستی کوچک، با مداد شوق، بر صفحه های سفید دفترهای چهل
برگ، بنویسدشان. مهر، ماه مهربانی مهتاب است؛ ماه میزبانی نیمکت
های عاشق درس و مدرسه، ماه شکوفایی نیلوفران در دعای نم نم باران
های عاشقانه پاییز. مهر، ماه مدرسه است. سال تحصیلی که آغاز می
شود، همه آبشارها با کودکان کلاس اولی، صدای آب را می کشند و
بادها، صدای ابرها را با باران بخش می کنند. نسیم، عطر پرواز را از
سطرهای مقدس کتاب ها، همراه با صدای کودکان سر خوش مدرسه، به آسمان
هفتم می رساند. فرشته ها از پشت پنجره های کلاس سرک می کشند؛ به
تماشای کودکانی که مشتاق، به درس های معلمی که زندگی را به آنان می
آموزد، گوش سپرده اند. هوا در این فضای مقدس نفس می کشد تا معطر
شود. فرزندان ارزشمندترین گوهرهای والدین هستند؛ آنها امیدهای فردا پدر و مادر هستند و تربیت فرزندان مهمترین وظیفه ای که والدین باید انجام دهند و این کار ساده ای نیست. فرزندان مهمترین دارایی والدین هستند و اگر از آنها به درستی نگه داری و مراقبت نشود، ممکن است تبدیل به یک بدهی شوند؛ موضوع به همین سادگی است. بنابراین سعی کنید آنها را درست تربیت کنید و هرگز فراموش نکنید که پدر و مادر هر دو در تربیت فرزندان نقش دارند. فرزندان از والدین خود سرمشق می گیرند؛ سعی کنید سرمشق خوبی برای آنها باشید چرا که فرزندان شما همیشه با چشمان و گوشهای باز متوجه شما هستند و صداقت، وفاداری، محبت، گفتار، رفتار پسندیده و ادب و نزاکت را با سرمشق گرفتن از شما می آموزند. سعی کنید برای فرزندان خود الگوی مناسب باشید. هر کاری در ابتدا سخت و با مشکلاتی همراه است چه می خواهد تجارت و صنعت باشد و چه می خواهد کسب دانش و یا آغاز زندگی جدید و مهاجرت و حتی استقلال خواهی و استقلال طلبی باشد. و برای کودکی که می خواهد برای اولین مرتبه گامی رسمی به بیرون از خانه بگذارد و خود را به محیط جدید مدرسه برساند و ساعت ها در آنجا به سر برد یقینا سخت و تحمل آن سنگین است. والدین باید به فرزند خود آزادی عمل بدهند به این نکته توجه داشته باشند که فرزند آنها به یک کتاب می ماند؛ اگر به شما خیلی نزدیک یا خیلی دور باشد، نمی توانید او را بخوانید. بسیاری از والدین بیش از اندازه به فرزندان خود می چسبند و بعد به شرایطی می رسند که کار از کار گذشته است؛ فرزندان خود را با نخ به خود گره نزنید؛ بگذارید از شما فاصله بگیرند و کارهای مختلفی را انجام دهند؛ بگذارید درباره کارهایی که می خواهند در زندگی اشان انجام دهند، تصمیم بگیرند، اما توجه داشته باشید که نگذارید این فاصله بسیار زیاد شود. اولین شرط عادی بودن این لحظه برای دانش آموز کلاس اولی نوع تربیت خانوادگی است تربیتی که در دوران آغاز مرحله جدید زندگی به کمک نوآموز و خواسته های او می آید. کودک سال اولی در روزهای آغاز سال تحصیلی خصوصا اولین روز مدرسه سئوال های فراوانی در دل دارد که دوست دارد پاسخی قانع کننده برای هر یک از سئوالات خود داشته باشد سئوالاتی از قبیل اینکه اصلا چرا باید خانه را ترک کند چرا باید از والدین جدا شود بیرون منزل اگر با مشکل مواجه شود آن را با چه کسی در میان بگذارد آیا معلم و همکلاسیها او را خواهند پذیرفت و او را دوست خواهند داشت آیا رفتار مدیر مدرسه همانند پدرش دوستانه و صمیمی خواهد بود آیا می تواند معلم خود را جای مادرش بگذارد یا اینکه معلم او می خواهد جای مادرش باشد و…انبوه سئوالات فراوانی که همانند نبض کودک در ذهنش ضربه می زند و اگر نتواند برای هر یک از سئوالات پاسخ روشن و شفاف دریافت کند ترس شدید به و غیر منطقی سراسر وجودش را خواهد گرفت . به فرزندان خود بیاموزید که یک برنده باادب باشد و یک بازنده سربلند. به آنها بیاموزید که مسئله مهم بردن نیست؛ شرکت کردن در مسابقات هم به همان اندازه مهم است. به آنها بیاموزید که شکست محدود و موقتی را بپذیرند اما هرگز امید بی انتها را از دست ندهند. در این لحظات کودک نوپای حاضر در مدرسه هیچ گاه ظواهر زیبا را نمی نگرد ظواهر زیبا هنگامی برایش جاذبه خواهند داشت که در دل به سئوالات اساسی خود پاسخ گفته باشد و اگر قانع نشود آن را در قالب دل درد سردرد حالت تهوع و… به گریه ختم می کند گریه ای که هیچگاه تمام نخواهد شد مگر اینکه از آن محیط خارج شود و پا به خانه بگذارد. البته همه این موارد ممکن است برای همه بچه ها رخ ندهد ولی بی شک اولین روز مدرسه برای همه با اهمیت است حساسیتی که حتی در سایر پایه های تحصیلی می تواند مبنای حرکت دانش آموز در طول سال تحصیلی قرار گیرد. با همین دیدگاه است که کمتر کسی را می توان سراغ گرفت که اولین روز مدرسه را به خاطر نداشته باشد ممکن است این اولین روزها در پایه های دیگر حتی دوران راهنمایی و دبیرستان به دلیل عادی بودن شرایط حضور در مدرسه فراموش شود اما کلاس اول دبستان را نمی توان از خاطره ها پاک کرد حتی اگر ۷۰ ـ ۸۰ سال از عمر آدمی گذشته باشد . این شرایط سبب شده تا کارشناسان حساب ویژه ای برای اولین روز مدرسه باز کنند و برای شیرین کردن خاطره دانش آموزان در این روز مدارس هم جشن شکوفه ها را برپا می سازند و با کیک و شیرینی و آب میوه از این دانش آموزان پذیرایی می کنند; اما همچنانکه اشاره شد راه حل آن هنوز در دست خانواده هاست پدران و مادرانی که باید بدانند از ابتدا چگونه فرزندان خود را مستقل تربیت کنند که تغییر و تحولات و حتی ناملایمات زندگی آنها را از کوره به در نبرد و با شرایط روزگار بسیار عادی برخورد کنند. به نظر کارشناسان ورود به دبستان و نشستن بر نیمکت کلاس اول برای هر کودکی هیجان آور است تا جایی که خاطره آن سالها در ذهن انسان ها نقش بسته و آینده تحصیلی و حتی اجتماعی آنان را ترسیم می کند تا حدی که فرزندان ما از پدر، مادر، برادر ، خواهر و یا اطرافیان خاطرات زیادی درباره اولین روز ورود به کلاس اول می شنوند که آن ها را نیز برای رفتن به دبستان مشتاق می نماید. زیرا این کودک ها امید آتیه مملکت ما هستند و از این کودک های امروز، انسان ها و دانشمندان فردا درست می شود. اینها هستند که در آتیه، مملکت ما را اداره می کنند و پس از ما اینها باید استقلال مملکت و آزادی را حفظ کنند. آغاز سال تحصیلی زمان بسیار هیجان انگیزی برای دانش آموزان و والدین آنهاست. ولی بعضی از دانش آموان اضطراب دارند. اطلاعات زیر شروع سال تحصیلی را برای شما و فرزندان دلبند تان ساده تر می نماید. توجه :
فرزند شما بیش از ۳ماه مشغول تفریح و سرگرمی بوده و عملا هر کاری
که مایل بوده انجام داده است. انجام مجدد وظایف مدرسه الزاما برایش
خوشایند نیست.برای پشت سر گذاشتن این مشکل کوچک نیازمند آن است که
شما کمی بیش از معمول در اختیارش باشید و با تمام محبتتان او را
در بر گیرید.
۱- او را به ساعت جدید عادت دهید.
۲- او را از نظر روانی آماده کنید.
۳- به او اطمینان خاطر دهید.
۴- او را آماده کنید تا مستقل باشد.
۵- مراقب سنجش بینایی، شنوایی، معاینه دندانها و واکسیناسیون
او باشید.
۶- فرزندتان را با مدرسه جدیدش آشنا کنید.
۷- برای او کتابهایی در مورد مدرسه بخرید.
۸- کیف کوچکی برای وسایل شخصیاش آماده کنید.
۹- اولین روز مدرسه
۱۰- او را تا مدرسه همراهی کنید.
۱۱- اولیا باید سعی کنند:
۲- انتخاب دوست:
۱۳- پس از شروع مدرسه هم لازم است:
۱۴- معلمین و مربیان خوب بدانند که:
۱۵- در برخی از موارد نه گفتن را یاد بگیرید:
علت تــــرس و اضطراب : علل استرس در دانش آموزان دبستانی: الف): ترس از مدرسه رفتن است: که گاه به صورت وحشت و اضطراب شدید هنگام خروج از منزل ظاهر میشود. بی میلی اطفال در مورد مدرسه رفتن، غالباً عادی است ولی اضطراب شدید و دائمی طفل از این موضوع، علامت رفتار غیر عادی مهمی بوده، نشانه آن است که یا جنبهای از محیط دبستان و رفتار معلمان ایجاد کننده این کیفیت است، یا اینکه محیط خانه چسبندگی شدید برای کودک دارد. تحقیقات نشان میدهند که ترس از مدرسه رفتن در دخترها شدت بیشتری دارد. علت اصلی مدرسه هراسی، اضطراب ناشی از جدایی والدین است. مادران این گونه اطفال نیز وابستگیهای غیر عادی ظاهر میسازند و این ترس را تشدید میکنند. این مادران میکوشند فرزندان خودشان را از حوادث ناراحت کننده محافظت کنند و احتمالاً محیط مدرسه را به صورت کانونی که شاید برای طفل آنها حادثه آفرین باشد تلقی می کنند. اغلب مشاهده میشود که پافشاری و اصرار پدر و مادر باعث پدید آمدن علائم عدم تعادل روانی واختلالات جسمانی می شود. اختلالات جسمانی به صورت دل درد، استفراغ، سردرد، سرگیجه و ضعف ظاهر میشود. دانستن این نکته نیز حایز اهمیت است که غالباً علایم مذکور در روزهای تعطیل از بین میرود. هم چنین اگر پدر ومادر یا پزشک توصیه کنند که کودک چند روزی در منزل بماند، بلافاصله علائم بیماری از بین می رود، ولی در روز قبل از رفتن به مدرسه یا همان روز علایم جسمانی مجددا ظاهر میشوند کودکان مبتلا به ترس غالباً علاوه بر واکنش ترس، علایم دیگری نیز از خود ظاهر میسازند. شایـعترین این علایم عبارتاند از: اختلال در خواب، اختـلال گوارشی، عصبانیت، جویدن ناخـن، شب ادراری و لـکنت زبان، ترس در کـودکـان، غالباً با علایم روان تنی مانند: استفراغ، دل درد، سردرد، سر گیجه، خشکی دهان، تپش قلب و اسهال همراه است. مدرسه هراسی در بچههای مدرسه رو، در هر سنی که باشند دیده میشود، اما در ۱۱ و ۱۲ سالگی به اوج خود میرسد. اغـلب آن چـه مدرسـه هراسی به نظر میآید، در واقع ترس از ترک منزل است. ب): کودکان دبستانی نمیتوانند بر اعمال خود کنترل داشته باشند: آنها در حال افزایش مهارتهای اجتماعی میباشند. آنها یاد میگیرند که چطور دوست پیدا کنند. رفتارهای تهاجمی خود را کنترل کنند و اضطراب و هیجانات خود را کنترل کنند. اگر معلمین و اولیا با این مسائل به عنـوان اصول تکامـل طبیعی برخورد نکنند، این مسائل به منابع استرس زا تبدیل میشوند. بچهها در سنین شروع دبستان آماده یادگیری هستند. به همین دلیل سن شروع مدرسه در این سن میباشد. آنها باید مشتاق و آماده یادگیری باشند. ج): کودکان که تفاوتهای یادگیری , بیماری روانی و مشکلات جسمانی با دیگران دارند وقتی در محیط مدرسه قرار می گیرند این تفاوتها به وضوح آشکار می شود. کودک ممکن است بخاطر این مشکلات احساس کمرویی , ناامنی , خجالت بکند . آمادگی قبلی برای پاسخ دادن به رفتار دیگران به کودکان کمک می کند تا آنها تفاوتهای خود را براحتی اداره کنند. لذا بهتر است، والدین بادقت توجه کنند که چطور و چه وقت بهترین زمان برای بیان مشکل , کودکانشان است . بعضی از مشکلات مخصوص آنهایی که در رابطه با سلامتی هستند نیاز به بحث رو در رو دارند . برای مثال کسانی که مشکلات یادگیری دارند اگر چه نیاز به درمان دارند ممکن است مشکلات نمره هم داشته باشند والدین باید حمایتهای خود را به نحو احسن انجام دهند . توضیحات و مشارکتهای کودک باید با احترام خواسته شود . بعضی از کودکانی که مشکلات جسمانی دارند ترجیح می دهند که فرصتی را داشته باشند تا درباره تجربیات شخصی شان در کلاس صبحت کنند در حالی که سایر کودکان ترجیح می دهند تفاوتهایشان را با تک تک افراد در میان بگذارند . د): اگرچه بعضی از کودکان ممکن است داتاً مضطرب باشند ولی اضطراب بیشتر کودکان متاثر از اضطراب والدین است . احساس ترس می تواند ترس کودکان را افزایش دهد . برای مثال والدین ممکن است رفتار دوگانه (احساس تردید) برای جدایی از کودک داشته باشند ولی برای کودکانی که بزرگتر هستند اضطراب والدین ممکن به شکل دیگری مثل آیا بچه ها در زمینه های مختلف موفق خواهند شد ؟ آیا در فلان ورزش موفق می شود ؟ این فشارها – ناخواسته از طرف والدین به فرزندان انتقال پیدا می کند و در نتیجه این فشار می تواند انگیزه و اعتماد به نفس و علاقه کودک را تحت تاثیر قرار دهد. آگاهی از جزئیات عوامل نگران کننده می تواند در حل مشکل کمک کند مثلاً مادریکی از کودکانی که تازه به مدرسه رفته بودند و در مورد اینکه بطو رناگهانی نمیخواست سوار اتوبوس مدرسه شود گیچ بود . ولی او پس از توضیحات متوجه شد که یکی از روزها فرزندش از صندلی اتوبوس افتاده بود و نمی خواست سوار اتوبوس شود . کشف این مسئله او را قادر ساخت که بطور موثر مشکل را حل کند. هـ): ترس و کابوسهای شبانه شکایاتی مانند دل درد و سردرد نشان میدهد که اطفال تحت استرس هستند و والدین این دردها را بیش از یک بیماری جسمی میدانند. این مشکل چیزی نیست که کودک آنرا از خود ساخته باشد. کـودکـان به وسیله سردرد و دل درد میخواهند از چیزی فرار کنند اما این یک مشکل واقعی است و میتواند راهی باشد برای اینکه آنها خود را با استرسها تطابق بدهند. و): منفی بافی و دروغگویی راه مقابله با این مسأله این است که والدین بدون اینکه دروغ کودک را تایید کنند آنرا بزرگ نکنند و به او بگویند اگر اینطور بود خیلی خوب بود. به این طریق والدین نه دروغ را قبول کردهاند و از طرفی احساسات او را نیز سرکوب نکردهاند و به این وسیله اولیای کودک میتوانند با هم صحبت کنند. ز): محرومیت و خجالتی بودن افراطی همه ما تقریباً با اخلاق بچهها آشنایی داریم، همـه بچـهها با یک سرعت بالغ نمیشوند. بعضی از بچهها در پذیرش بعضی از چیزها کند هستند.اگـر فرزند ما زود عصبـانی شـده و پرخاشگـری میکند و زودتر از بقیه آشفتـه میشود، به او کمک کنیم تا راهی برای تخلیه هیجانات خود پیدا کند. اگر کودک ما بعد از مدرسه نیاز به تحرک دارد، به او پیشنهاد ورزش کنیم. سعی کنیم از کودکانمان سؤال کلی نپرسیم بلکه با آنها بیشتر صحبت کنیم و سؤالات جزئیتر بپرسیم. وقتی یک مشکلی مشخص شد به کار بردن راه حلهای ارائه شده از طرف کودک احساس تسلط او را افزایش می دهد . همچنین اطمینان پیدا می کند که با احتمال قوی در حل مشکلات موفق خواهد شد . یاد میگیرد جه طور در برابر مشکلاتی که در آینده خواهد داشت آنرا مستقل حل کند . ح): توجه داشته باشید هر کودکی در طی مراحل رشد خود نیازهای خاص خودش را دارد برای مثال برای کودک اول دبستانی، نشستن آرام سر کلاس و رعایت نوبت مهم است . کودک اول دبستان نیاز به زمان دارد تا بتواند سرکلاس آرام نشسته و نوبت رعایت کند دانش آموزان بزرگتر ذهنش مشغول آن است که چگونه مورد قبول دوستانش قرار بگیرد بنابراین هر مرحله از رشد مشکلات طبیعی خودش را دارد . والدین باید از تمایل به پاسخگویی سریع دوری کنند . کودک ممکن است این طور تفسیر نماید که حمایتهای والدین به معنی عدم شایستگی او است . درباره رفتارهای ناشیانه کودک با او صحبت کنید و سوالها و پاسخهای آن را با هم پیدا کنید این باعث افزایش اعتماد به نفس کودک می شود . ط): ارتباط مناسب با بزرگسالانی که در طی زمان مدرسه چشم و گوششان روی فرزند شما در مدرسه است، بسیار مهم و مفید است و بایست برای رابطه همکاری معلم و والدین باید تلاشی مجدانه وجود داشته باشد.ارزیابی مشکلات کودک و تغییر برنامه درسی باید حدالامکان سریع انجام شود و والدین و معلمین بطور مداوم ارزیابی کنند که یک مسئله تا چه اندازه می تواند با آموزش و تعاملات همسالان کودک مشکل ایجاد کند . شناخت سریع کودک خجالتی که ترس اجتماعی دارد یا کودک باهوشی که سرآمد است اقدامات مناسبی نیاز دارد و ارزیابی و نظارت نیازمند این است که والدین در همه زندگی آموزشی ، تحصیلی، عاطفی ، اجتماعی درگیر باشند بنابراین معلمین و والدین مسئولیت شناسایی و کمک به کودکان را با دقت انجام دهند . منبع: پایگاه خبری روانشناسی و سلامت _ میگنا (1396/06/18) |
دستاوردهای بین المللی و منطقه ای دفاع مقدس روز 31 شهریور 1359 با حمله هوایی عراق به چند فرودگاه ایران و تعرض زمینی همزمان ارتش بعث به شهرهای غرب و جنوب ایران، جنگ 8 ساله حکومت صدام حسین علیه ایران آغاز شد. این جنگ 19 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و چند روز پس از آن اتفاق افتاد که صدام پیمان الجزایر را در برابر دوربین های تلویزیون بغداد پاره کرد. صدام در نطقی با تأکید بر مالکیت مطلق کشورش بر اروند رود (که وی آن را شط العرب نامید) و ادعای تعلق جزایر ایران به «اعراب» جنگ را در زمین، هوا و دریا علیه ایران آغاز کرد. این جنگ در حالی شروع شد که مردم ایران دوران نقاهت پس از انقلاب را می گذراندند و طبعاً به بازسازی کشور و آرامش و سازندگی می اندیشیدند. نیروهای مسلح نیز به دلیل آن که انتظار جنگ را نداشتند، از آمادگی چندانی برای رویارویی در یک نبرد بزرگ برخوردار نبودند. به همین دلایل، نظامیان عراق در ماههای اول پس از شروع حمله، موفق شدند چند شهر مرزی را در غرب و جنوب ایران تصرف کنند. تثبیت اقتدار جمهوری اسلامی ایران جمهوری اسلامی ایران ناخود آگاه به جنگی تمام عیار فراخوانده شد که بر اساس پیش بینی کارشناسان نظامی و سیاسی، توان مقابله ی ایران سه روزه بود. اما پس از هشت سال دفاع دلیرانه ی رزمندگان، نه تنها دشمن نتوانست یک وجب از خاک کشورمان را اشغال کند، بلکه در اوج درماندگی و عجز قرار گرفت، و همگان به عظمت، پایداری و اقتدار جمهوری اسلامی ایران اعتراف نمودند. امام راحل( رحمت الله علیه ) در این باره فرمودند: «ما در جنگ ریشه های انقلاب پربار اسلامی مان را محکم کردیم.» تحقیقاً اگر امریکا طی هشت سال، اقتدار ملت ما را ندیده بود، در سال 2003 به جای حمله به عراق، ایران را مورد حمله قرار می داد. اما آنچه که همواره موجب انصراف دشمن از حمله شده، تثبیت اقتدار جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس بوده است. تضمین استقلال کشور کشوری که مقتدر است، استقلال دارد. دشمن بعثی طی هشت سال، استقلال و آزادی ما را به چالش کشاند، اما با اثبات اقتدار نظام توسط رزمندگان، استقلال کشور نیز تضمین شد. اگر همه ی آحاد ملت و به خصوص احزاب سیاسی کشور، استقلال و آزادی ایران اسلامی را مرهون مجاهدت رزمندگان و خون مقدس شهدا ندانند، می توان گفت با الفبای سیاست آشنایی ندارند. تولد استراتژی نوین دفاعی امروزه استراتژی های دفاعی و تهاجمی بر اساس مبانی کلاسیک و علوم نظامی تعریف می شوند؛ اما در دفاع مقدس، دنیا با شکلی از دفاع مواجه شد که نیروی انسانی و اراده ی درونی او نقش اول را در دفاع داشت. عنصر ایمان و عشق به خدای متعال، امروزه مقوله ای است که در محافل علمی و نظامی جهان به عنوان یک استراتژی نوین مورد مطالعه است. ایجاد الگوی مبارزه با قدرت های بزرگ از برکات هشت سال دفاع مقدس، ارایه ی الگویی از مبارزه برای کشورهای اسلامی و جهان مستضعفان است. امام راحل( رحمت الله علیه )، یکی از برکات جنگ را الگوگیری کشورهایی چون فلسطین، افغانستان و ... در مبارزه علیه ستمگران و سلطه گران دانسته اند. اینک به برکت دفاع مقدس، کابوس شکست ناپذیری قدرت های بزرگ در اذهان جهانیان شکسته شده است؛ به طوری که امام راحل( رحمت الله علیه ) فرمودند: «ما در جنگ، ابهت دو ابر قدرت شرق و غرب را شکستیم.» اثبات مظلومیت ایران در جهان جمهوری اسلامی ایران که مورد هجوم ناجوانمردانه ی دشمن قرار گرفته بود، فریاد مظلومیت خود را به گوش جهانیان و مجامع بین المللی رسانده بود، ولی توجه جدی به خواسته های ایران نمی شد؛ گویی همگان می خواستند صدام پیروز میدان شود، اما صدور قطعنامه ی 598 و اعلامیه ی دبیرکل وقت سازمان ملل و نیز تجاوز عراق به کویت که اعتراف رسانه ها و کشورهای مختلف مبنی بر متجاوز بودن عراق را در پی داشت، سند مظلومیت جمهوری اسلامی ایران را امضا نمود و همگان به حقانیت ایران اعتراف کردند. رشد روابط سیاسی و دیپلماسی با کشورها وقتی کشورهای جهان، به ویژه کشورهای منطقه، اقتدار و ثبات نظام جمهوری اسلامی را در دوران دفاع مقدس مشاهده کردند، خواهان توسعه ی روابط همه جانبه با ایران اسلامی شدند. حتی کشورهایی که تحت تأثیر تبلیغات دروغین استکبار جهانی قرار گرفته بودند، در دوران دفاع مقدس دریافتند که انقلاب اسلامی، نه تنها قابل شکست نیست، بلکه ریشه در اعتقادات دینی و مذهبی مردم دارد. حجم فعالیت دیپلماسی و تردد نمایندگان سیاسی کشورها، به ویژه هنگامی که رژیم عراق به کویت حمله کرد، رشد قابل ملاحظه ای یافت؛ حتی اعتراف بعضی از کشورها به حمایت از صدام در جنگ و متجاوز بودن رژیم عراق، از جمله مباحث دیدارهای دیپلماسی بوده است. اعتقاد به نقش ایران در تأمین امنیت منطقه در دوران دفاع مقدس، همه ی کارشناسان مسایل استراتژیک به این نتیجه رسیدند که تأمین امنیت منطقه ی خاورمیانه ، به ویژه خطوط کشتیرانی در خلیج فارس، بدون حضور کشور قدرتمندی مثل ایران ممکن نیست، از این رو به کشورهای متبوع خود توصیه می کردند که نقش ایران را در تضمین امنیت منطقه نادیده نگیرند. همین امر سبب شد که کشورهای منطقه به ویژه همسایگان در معادلات سیاسی و روابط منطقه ای خود، این موضوع را مورد توجه قرار دهند و ایران اسلامی را محور امنیتی منطقه قلمداد کنند. اثبات کار آمدی دین اسلام همه ی کارشناسان مباحث استراتژیک و سیاسی در دوران دفاع مقدس اعتراف کردند که ایران با بهره گیری از تعالیم و آموزه های دینی ، توانست جوانان را برای دفاعی همه جانبه بسیج کند و بار دیگر ثابت نماید که عنصر دین و عشق به خدا، می تواند جبهه ای مستحکم و نفوذناپذیر به وجود آورد که طی هشت سال در برابر تهاجم همه جانب هی دشمن مقاومت کند. به راستی اندیشه ی دفاعی امام راحل( رحمت الله علیه ) که ایدئولوژی مقاومت رزمندگان و ملت شهید پرور بود، برخاسته از متن قرآن و سیره ی نبوی و علوی بود. توانایی این اندیشه در هدایت و فرماندهی همه ی زوایای دفاع مقدس، در واقع کار آمدی دین اسلام را به اثبات رسانده است و بر فرضی هی کسانی که مدیریت دینی را در برابر مدیریت علمی مدرن، ناکارآمد جلوه می دادند، عملاً خط بطلان کشیده است. شکست اهداف زمان بندی شده ی اسراییل در خاورمیانه اسراییل غاصب که برای منطقه ی خاورمیانه خواب و خیال درازی دیده بود، با ظهور انقلاب اسلامی در منطقه و عبور از چالش عظیم جنگ تحمیلی، با خطر شکست مواجه گردیده و در گرداب انتفاض هی فلسطین گرفتار شده و تمامی اهداف شیطانی اش عقیم مانده است. موج اسلام خواهی که به تعبیر امام راحل( رحمت الله علیه ) برخاسته از جنگ هشت ساله است، خشم و نفرت عمومی جهان به ویژه مسلمانان را علیه اسراییل جنایتکار برانگیخته است. شکست استراتژی مهار دو جانبه ی امریکا امریکا با اعلان بی طرفی، در آغاز جنگ سعی داشت که دو کشور ایران و عراق را در چنگ خود داشته باشد. ماجرای مک فارلین و ایران گیت در راستای استراتژی مهار دو جانبه بود، اما امریکا عملاً با شکست مواجه شد و با جانبداری و حمایت همه جانبه از عراق، در صف دشمنان ما قرار گرفت و سرانجام کار را به جایی رساند که امریکا صدام را در حمله به کویت عامل بحران منطقه و مخالف منافع استراتژیک خود تشخیص داد و با لشکر کشی به عراق، در صدد رفع این بحران بر آمد و ایران اسلامی سرافراز و استوار باقی ماند و با ثبات تر از گذشته به عنوان کشوری بزرگ و مقتدر، نقشی حیاتی در تضمین امنیت منطقه پیدا کرد. ارزیابی عملکرد سازمان های بین المللی و منطقه ای یکی از نتایج بین المللی و منطقه ای دفاع مقدس، ارزیابی عملکرد سازمانها و نهادهای بین المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل است که وظیفه ی مستقیم تأمین امنیت و صلح جهانی را بر عهده دارد. متأسفانه، عملکرد سازمان ملل متحد طی هشت سال تجاوز عراق به ایران، نشان داد که این سازمان قدرت تصمیم گیری عادلانه در حل مناقشات جهانی را ندارد و حتی در مقاطعی با جانبداری از عراق، اصل بی طرفی را نقص کرد و حیثیت بین المللی خود را خدشه دار نمود، و عملاً نشان داد که تحت نفوذ قدرت های سلطه گر جهانی است و قدرت تصمیم گیری مستقل را ندارد. رجوع به کتاب هایی که قطعنامه های صادر شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل را بررسی و تحلیل کرد هاند، به خوبی نشان می دهد که این سازمان بیش تر در خدمت منافع قدر تهای بزرگ است و عدالت و صداقت و دفاع از حقوق مل تهای مظلوم که فلسف هی وجودی آن است به فراموشی سپرده شده است. مطرح شدن بیش تر انقلاب اسلامی در سطح جهانی یکی از توطئه های امپریالیسم در قبال انقلاب اسلامی، این بوده و هست که آن را از لحاظ خبری و پیا مرسانی محاصره کند و با استفاده از کلی هی شبکه های خبررسانی که در اختیار دارد، از رسیدن صدای انقلاب ایران به گوش ستمدیدگان جهان جلوگیری نماید و اگر قرار باشد خبری در جهان درباره ی ایران نقل شود ، همان باشد که خود آ نها نقل می کنند. اما جنگ تحمیلی تا حدودی این محاصره را شکست و مردم جهان با حداقل اخباری که از این انقلاب اسلامی » : جنگ به گوششان م یرسید، این مسأله برایشان به صراحت مطرح م یشد که «. است که می جنگد مقاومت هشت ساله ی ایران در جنگ تحمیلی، این حقیقت را برای مردم جهان جلوه گر ساخته «. انقلاب اسلامی تسلی مپذیر نیست » : است که باید توجه داشته باشیم که بیش ترین تلاش ابر قدر تها، در راستای شکستن اراده ی شکست ناپذیر ملت ما بوده است. آن ها همواره خواسته اند حداقل یکبار هم که شده، ما را وادار به کنند و یا ما را پشت میزهای مذاکره بنشانند، زیرا آنان « عقب نشینی از خواسته هایمان » یا « تسلیم » گفتن « لا» می دانند که یکی از جذبه های جهانی انقلاب اسلامی، در سازش ناپذیری و سرسختی و به ابرقدرت هاست. ما باید کاملاً به این نکته توجه کنیم که امپریالیسم و صهیونیسم، در مورد انقلاب ایران حتی از اخبار تحریف شده و دروغین نیز ابا دارند و اصولاً چنین عملی در مرحله ی دوم اهداف آنها قرار دارد و مرحل هی اوّل و مه متر برای امپریالیسم این است که اصولاً از انقلاب اسلامی خبری « انقلاب اسلامی » در جهان نباشد؛ چرا که هر گونه خبر از آن، خود به خود نشانه ی آن است که انقلاب و پخش خبر آن در جهان، برای « وجود » و اگر توجه نماییم، همین « وجود دارد » هنوز امپریالیسم مر گآور است؛ چرا که مستضعفان جهان امروز حداقل م یدانند که ملت ایران به نام اسلام به پاخاسته و با این سلاح، شاه را برانداخته و با امریکا و اسراییل و اقمار آن ها مبارزه می کند. انقلاب اسلامی را بیش تر در جهان پخش کرد، « وجود » بدین ترتیب، وقوع جنگ تحمیلی، خبر و این به معنی همان قول معروف است که اگر انقلاب منزوی شده بود ، دلیلی نداشت که دشمن به ایران حمله کند. شکست طرح های توسعه طلبانه ی دشمنان انقلاب اسلامی یکی دیگر از نتایج مفید دفاع مقدس به تعبیر امام عزیزمان، شکست طر حهای توسعه طلبانه ی دشمنان اسلامیمان است با توجه به این که انقلاب شکوهمند اسلامی یکی از مردمی ترین قیا مها در طول تاریخ علیه بیداد و ظلم بوده، دشمنان به عناوین گوناگون دست اندرکار تهیه ی طرح و توطئه علیه انقلاب شدند، ولی بحمدلله و با هوشیاری امام راحل( رحمت الله علیه )، همگی آن توطئه ها نتیجه ی عکس داد و نه تنها ملت و انقلاب ما را تسلیم بیدادگری نکرد، بلکه ملت، چنان با دشمنان مبارزه نمود که امروز ثمرات آن را با افتخار شاهد هستیم. دشمنان ما و در رأس آن ها امریکای جنایتکار و کمونیسم خو نآشام، کمر به نابودی این انقلاب بسته اند و در صدد ضربه زدن به آن هستند؛ چرا که امروز همین انقلاب سد راه توسع هطلبی آنان شده است؛ چنان که امام عزیزمان فرمودند: ما با یک ابرقدرتی در طرف غرب [امریکا] و یک ابرقدرتی در طرف شرق [شوروی] مواجه » «. هستیم که هر دو این ها می خواهند ما را ببلعند ما به خواست خداوند تبارک و تعالی و همت برادرها و خواهران ایمانی ایران، در مقابل همه ی » این ها [ابرقدرت ها] با کمال قاطعیت ایستاده ایم و اجازه نخواهیم داد که هیچ قدرتی با ما مواجهه «. کند و تصرف در مقدورات ما کند آزمون حقوق بشر زمانی که رژیم جنایتکار صدام از زمین، هوا و دریا به جمهوری اسلامی ایران تجاوز کرد و روستاهای محروم جنوب و غرب را با خاک یکسان نمود، و به زنان و کودکان بی دفاع ما رحم نکرد و به طرز وحشیانه ای آنان را به خاک و خون کشید، صدای کشورها و حتی مجامع بین المللی به دفاع از حقوق بشر برنخاست، و حتی با سکوت معنادار خود ، دشمن متجاوز را به قتل و غارت بیش تر تشویق می کردند و رژیم سفاک بعثی، بدون اعتنا به معاهدات بین المللی دربار ه ی حقوق انسان ها در زمان جنگ، بی رحمی و تجاوز را در حق ملت مظلوم ما به حد اوج رساند. بمباران بیمارستان ها و مدرسه ها و مناطق مسکونی که به شهادت صدها شهروند مظلوم و بی دفاع منجر شد، گوشه ای از جنایات ضد بشری صدام است. متأسفانه سازمان ملل به ویژه کمیسیون حقوق بشر در این آزمون سخت مردود شدند و حتی انجمن هایی که داعی هی حقوق بشر به ویژه دفاع از حقوق زنان و کودکان را داشته اند، به وظیفه ی خود عمل ننمودند همچنین در سیاهچال های رژیم صدام، حقوق اسرای ما رعایت نشد. شکنجه های سخت و فشارهای روحی و جسمی که گوشه ای از آن توسط آزادگان سرافراز ما افشا شده است، انسان را ضمن احساس وحشت، در حیرتی عظیم فرو م یبرد که پس سازمانها و دولت های مدعی دموکراسی و حقوق بشر چه کرده اند؟ و این سؤال، چالش عظیمی را پیش روی مدعیان حقوق بشر قرار می دهد و جواب آن تنها این است که همگان در آزمون دفاع از حقوق بشر مردود شده، و اعتماد خود را در برابر افکار عمومی جهان از دست داده اند. بیداری جهان اسلام دفاع هشت ساله ی ملت شهید پرور ایران در برابر تجاوز رژیم سرسپرده ی صدام، زنگ خطر را در جهان اسلام به صدا درآورد، و این واقعیت را به اثبات رساند که امریکا و اذنابش با اسلام مخالف اند و هر دولتی که نظام سیاسی و اداره ی کشورش را بر اساس اصول و آموزه های دینی پی ریزی کند، به اتهام بنیادگرایی مورد هجوم امریکا قرار می گیرد؛ چرا که امریکا در راستای طرح خاورمیانه ی بزرگ به دنبال تحقق لیبرال دموکراسی و حذف اسلام است. امروزه کمتر کسی است که مسلمان باشد، اما دشمنی امریکا و ضدیت او را با دین اسلام و دولت های اسلامی نشناسد. این آگاهی و شناخت در دوران هشت سال دفاع مقدس، بارها از زبان مبارک امام راحل( رحمت الله علیه ) جاری شد که امریکا با حمایت از صدام، به دنبال حذف اسلام است. پس از سرنوشت محتوم صدام و افشای سیاست های منطقه ای امریکا، دقیقاً محاسبه ی حضرت امام( رحمت الله علیه ) تحقق عینی یافته است. دستاوردهای دفاع مقدس آنگاه مهم جلوه می کند که دشمنان و نوع جنایات آنها را بشناسیم. بدیهی است که شناخت ماهیت و اهداف آشکار و پنهان دشمنانی که طی هشت سال با ما جنگیدند و نیز نوع و حجم جنایات آن ها، نسل امروز و فردای ما را در شناخت و حفظ دستاوردهای دفاع مقدس متعهد خواهد کرد و با افتخار از این دوران سخن گفته، تأثیر ارزش های دفاع مقدس را در حفظ استقلال و عزت دینی خود همیشگی و پایدار می دانند. منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه امام رضا علیه السلام (1396/06/18) |
توصیه های غذایی طب سنتی برای روزه داران
مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی اسلامی وزارت بهداشت به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، توصیه هایی را برای افزونی بهرهمندی مادی و معنوی از برکات این ماه و امان یافتن از عوارض روزهداری نامتناسب با شرایط سلامت، بیان کرد. دکتر محمود خدادوست، ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان، این ماه را یکی از با برکتترین و با فضیلتترین ماه ها و تندرستی را نعمتی الهی دانست و گفت: ائمه اطهار (ع) همواره مسلمانان را به شیوه درست زندگی، مصرف غذای متعادل، فعالیت منظم و برقراری تعادل میان نیازهای مادی و معنوی توصیه میکردند و رعایت آداب تغذیه، یکی از مهمترین عوامل رهایی از بیماری ها و همواره مورد تاکید بوده است. وی با بیان این که روزه داری در ماه میهمانی خدا، فرصتی مغتنم برای بازگرداندن تعادل و سلامت به بدن و اصلاح شیوه های نادرست زندگی است، افزود: در زمان روزهداری میآموزیم که چگونه برای عادات غذایی خود برنامهریزی و آن را مدیریت کنیم، روحیه خویشتنداری را در خود پرورش دهیم و بر آن، انضباطی منطقی حاکم کنیم. مشاور وزیر بهداشت تاکید کرد: طب سنتی ایرانی با توجه به قدمت چند هزار ساله و ریشهدار بودن در فرهنگ و باورهای مردم و تاکید بر حفظ سلامتی و اصلاح سبک زندگی در امر پیشگیری از بیماری و دخل و تصرف در اصول ششگانه سلامتی، به عنوان قدم اول درمان، از پتانسیل و قابلیت بالایی برخوردار است که استفاده از این ظرفیت غنی در نظام سلامت، در راستای ترویج خود مراقبتی و اصلاح سبک زندگی، منطقی و عقلایی است. وی افزود: یکی از مهمترین این اصول، اصل خوردن و آشامیدن است که در طب سنتی ایران، تدابیر و توصیه های عام و خاص زیادی دارد و طبیعتا کاربست آداب خوردن و آشامیدن مبتنی بر آموزه های طب ایرانی در ماه مبارک رمضان، میتواند بهرهمندی مادی و معنوی از برکات این ماه عزیز را افزون سازد و آدمی را از عوارض روزه داری نامتناسب با شرایط سلامت، امان بخشد. نوشیدن آب سرد یا هر نوشیدنی سرد دیگر در وعده افطار ممنوع مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت با تاکید بر مناسب نبودن نوشیدن آب سرد یا هر نوشیدنی سرد دیگر در وعده افطار، گفت: معده فردی که یک دوره طولانی گرسنگی را تحمل کرده، حرارت بسیار بالایی دارد و چنانچه غذایی که وارد آن میشود، مانند سوپ های ساده بسیار لطیف و سهلالهضم باشد، باعث فساد آن غذا شده و اگر سرد باشد، افت حرارتی معده، هضم غذای بعدی را دچار اختلال می کند. خدادوست با تاکید بر این که فرهنگ و آدابی که از گذشته در بحث افطار رعایت میشود، پشتوانه ای کاملا حکیمانه دارد، گفت: از قدیمالایام برای بازکردن افطار، از یک استکان آب ولرم و خرما استفاده میشود تا معده برای هضم افطار و غذایی که میخوریم، آماده شود. وی افزود: آب گرم با رطوبتی که دارد، حرارت معده را شکسته و به حد اعتدال میرساند و خرما نیز یکی از غذاهایی است که قند آن به سرعت از طریق دستگاه گوارش جذب می شود و افت قند ناشی از روزهداری به مدت طولانی را در فاصله زمانی بسیار کوتاهی تامین میکند. وی مصرف سبزی خوردن را برای جلوگیری از یبوست و اضافه کردن سبزی خرفه به ترکیب معمول سبزی خوردن را برای جلوگیری از تشنگی در افطار مناسب دانست و افزود: برعکس، مصرف سبزی های خام در سحر، باعث تشدید تشنگی در طول روز میشود و باید در این وعده، از سبزی های پخته استفاده شود. روی همخوری و پرخوری در افطار ممنوع مشاور وزیر بهداشت روی همخوری و پرخوری را که متاسفانه معمولا در وعده افطار اتفاق می افتد و مصرف غذاهای غلیظ و لزج مانند حلیم، شلهزرد، حلوا و زولبیا و بامیه را رد کرد و گفت: غذاهای غلیظ و لزج که خارج از ظرفیت هضمی معده بوده و هضمشان برای معده سخت است، ماندگاری بیشتری در معده دارند و باید بین زمان خواب و مصرف این غذاها فاصله بیشتری در نظر گرفت. وی سپس با اشاره به تقارن ماه رمضان با فصل تابستان افزود: در فصل تابستان به دلیل آنکه حرارت محیط بیشتر است، حرارت بدن در سیستم گردش خون به سمت بیرون متمایل می شود و حرارت در سیستم مرکزی و دستگاه گوارش کمتر شده و عموما هضم ضعیفتر است. وی افزود: اگر با مصرف این نوع غذاها فاصله بیشتری تا زمان خواب در نظر گرفته نشود، به دلیل بخاراتی که از معده صعود پیدا میکند، فرد خواب بسیار بدی خواهد داشت و معمولا دچار سنگینی و گیجی و منگی سر میشود. خدادوست بر مصرف غذاهای سبک در وعده افطار تاکید کرد و گفت: انتظار داریم بعد از افطار بسته به نوع غذایی که میخوریم، حداقل دو ساعت فاصله با زمان خواب در نظر گرفته شود تا غذا از معده عبور کند که با توجه به ضعف هضم در فصل تابستان، زمان دیر افطار در حال حاضر و به منظور رعایت قاعده خوابیدن قبل از نیمهشب بنا به توصیه حکمای طب ایرانی، باید در افطار، از غذاهای سبک استفاده کنیم. وی افزود: خوردن غذاهای متنوع و متعدد که ظرفیت هضمی متفاوت دارند و مدت زمان مورد نیاز برای هضم هر کدام با دیگری متفاوت است، به هیچ عنوان توصیه نمیشود. خواب قبل از غروب آفتاب ممنوع وی با بیان اینکه خواب در فاصله بین افطار تا سحر هر چند به مدت کوتاه برای هضم بهتر غذا و ایجاد اشتها در وعده سحری توصیه میشود، در خصوص خواب روز نیز گفت: یک تا دو ساعت خواب در روز برای تمدد قوا توصیه میشود که با توجه به روزه بودن، محدودیتی برای خواب روز نداریم ولی خواب قبل از غروب آفتاب به هیچ عنوان توصیه نمیشود.
مدیر کل دفتر طب سنتی ایرانی-
اسلامی، همچنین زمان مناسب برای مصرف میوه را بین یک تا یک
ساعت و نیم بعد از افطار عنوان کرد و مصرف نوشیدنی
هایی مانند فالوده خیار با سکنجبین، فالوده هندوانه با سکنجبین و
فالوده سیب و گلاب را با همین فاصله زمانی از افطار، برای کاهش
تشنگی در طول روز مفید دانست. وی نوشیدن چای پررنگ را نیز در سحر رد کرد و در خصوص کسانی که عادت به مصرف چای دارند یا از هضم ضعیفی برخوردارند، گفت: این افراد میتوانند نیم ساعت قبل از خوردن سحری، چای کمرنگ همراه با هل یا دارچین بنوشند. ورزش کردن در اوج گرسنگی، اکیدا ممنوع مشاور وزیر بهداشت همچنین از آداب ورزش کردن در ماه رمضان سخن گفت و اظهار کرد: ورزش کردن، با دفع رطوبات همراه است و ایجاد تشنگی میکند و به همین دلیل نباید در ساعات گرم روز یا در محلهای گرم ورزش کرد. وی افزود: یک تا دو ساعت بعد از خوردن سحری، زمان مناسبی برای پرداختن به ورزش است و ورزش کردن در اوج گرسنگی به هیچ عنوان توصیه نمیشود. خدادوست همچنین مصرف ماءالشعیر طبی را به جای آب، برای جلوگیری از بروز تشنگی توصیه کرد و گفت: برای تهیه ماءالشعیر طبی، یک لیوان جو را با 14 لیوان آب یا 50 گرم جو را با 4 لیوان آب، به مدت 40 تا 50 دقیقه روی حرارت ملایم قرار میدهیم، سپس از صافی رد کرده و مایع بهدست آمده را مصرف میکنیم که افراد سرد مزاج میتوانند هنگام مصرف، یک قاشق عسل نیز به آن اضافه کنند. وی نوشیدن یک لیوان عرق کاسنی به تنهایی یا به صورت مخلوط با عرق شاهتره به میزان مساوی از هرکدام و همچنین مصرف کاهو و سکنجبین را در فاصله بین افطار تا سحر، برای جلوگیری از بروز تشنگی در طول روز مناسب دانست و برای کسانی که در طول روز بسیار تشنه میشوند نیز توصیهای ارائه داد و افزود: افرادی که در زمان روزهداری بسیار تشنه میشوند، میتوانند یک قاشق چایخوری تخم خرفه را در نعلبکی بریزند، به آن دوغ اضافه کرده و بگذارند 15 دقیقه بماند و سپس تخم خرفهها را به یک لیوان عرق کاسنی و شاهتره خود اضافه کرده و میل کنند. منبع: http://www.entekhab.ir (1396/03/06) |
بسماللهالرّحمنالرّحیم
منبع: http://farsi.khamenei.ir (1396/01/01) |
منبع: http://farsi.khamenei.ir (1396/01/01) |